2015ean, Nazio Batuek Garapen Iraunkorrari buruzko 2030 Agenda onartu zuten, herrialdeek eta gizarteek bide berri bati ekin ziezaioten guztion bizitza hobetzeko. Eta Garapen Iraunkorreko 17 helbururen bidez egin zuten, hainbat alderdi biltzen dituztenak, hala nola pobrezia ezabatzea eta klima-aldaketaren aurkako borroka.
Klima-aldaketaren ondorioak inoiz baino agerikoagoak dira, eta erronka ekologiko garrantzitsuei egin behar diegu aurre. Gaur egun, ezinbestekoa da erakunde eta erakunde guztiek, edozein dela ere haien izaera, urrats bat aurrera ematea iraunkortasunaren arloan aurrera egiteko.
Kultura-sektoreari dagokionez, Agendak ez zuen GJH espezifikorik jaso, kultura garapen iraunkorrerako ezinbesteko elementutzat jotzeko, nahiz eta egungo testuinguruetan garrantzi handia izan. Baina kultura garapen jasangarriaren beste eremu bat da, giza jardueraren eremu guztiak hartzen baititu bere baitan, eta gizarte baten baloreen, gizarte-kohesioaren, ongizatearen, aberastasunaren eta parte-hartzearen iturri nagusietako bat baita.
Museoetako Garapen Iraunkorreko Helburuak
Museoen kasu zehatzean, Museoen Nazioarteko Kontseilua (ICOM), Nazio Batuen Ekonomia eta Gizarte Kontseiluan kontsulta-erakundea, jakitun agertu da bizi ditugun garai zailez, eta erakunde horiek ez direla beti erronken mailan egon.
Egungo errealitateak erakusten du iraunkortasuna ez dela izan orain arte museoentzako lehen mailako helburua. Eta egia bada ere museo-jarduera askok badituztela beren aztarna ekologikoa edo karbono-aztarna murrizteko estrategiak, Garapen Iraunkorreko Helburuek askoz ere alderdi gehiago hartzen dituzte barnean.
Baina museoek horiek eraldatzeko, banderak jartzeko, sentsibilizatzeko eta transmititzeko gaitasuna eta boterea dute. Horregatik, ICOMek iraunkortasuna sustatzeko praktikak proposatu ditu, kudeaketa-ikuspegi berri bat hartuta: Museoetako Iraunkortasunaren Kudeaketa (GSM), museoen eta beste kultura-erakunde batzuen testuinguru eta behar espezifikoetara egokituta.
Museoak iraunkortasunerako garatzen ari diren ekintzen adibide batzuk
Dei horri erantzunez, mundu osoko museoak lanean hasi dira iraunkortasuna funtsezko zutabetzat duten plan eta ekimen berriak abian jartzeko.
Jarraian, horietako batzuen errepasoa egingo dugu.
1. Ekintza-plana sortzea
Museo iraunkorra izaten hasteko lehen urratsa ekintza-plan on bat egitea da. Museo askok badute, hartara iristeko helburuak eta beharrezko urratsak ezartzeko. Hasteko, baliagarria izan liteke museoa gaur egun non dagoen aztertzea, iraunkortasunari dagokionez.
Horrek lagunduko dio zehazten nondik hasten den eta zer lor dezakeen zentzuz.
Iraunkortasun-plan baten adibide on bat Museum Of London da, iraunkortasun-adierazle desberdinak hobetzeko lehentasunezko bost ardatz dituena, hala nola gizarte-eragileekiko elkarrizketa hobetzea edo baliabideak alferrik galtzea saihestea.
2. Energia-gastuaren kontrola
Energia elektrikoaren erabilera gastu ekonomiko handia da museoentzat, mendekotasunaz eta maila ekologikoan dituen ondorioez gain.
Munduko museo asko dagoeneko hartzen ari diren ekintzetako bat argiztapen-sistema iraunkorragoetarako aldaketa eta trantsizioa egitea da, LED teknologia erabiltzearen aldeko apustua eginez.
Hala, adibidez, Prado Museoak dagoeneko adierazi du 2017an prozesu hori hasi zuenetik % 75eko aurrezpen energetikoa lortu duela, eta KOPen isurketak urtean 320 tonara murriztu direla.
Baina argiztapenaren aldetik eraginkortasuna ez da garatu dezaketen ekintza bakarra. Eguzki-panelen erabilera eta aire girotuko sistemen eraginkortasuna dira eragin handia izan dezaketen ekintzetako batzuk.
3. Aldi baterako erakusketa iraunkorragoak
Iraunkortasuneko proiektu integral batek denbora, aldaketa asko eta aurrekontua eskatzen ditu.
Baina aldi baterako erakusketak aukera paregabea dira pausoak emateko eta sendotzeko. Iraunkortasunak denbora, aldaketa asko eta aurrekontua eskatzen ditu.
Horrela, materialen berrerabilpena bezalako neurriak hartzea, obren garraioak modu ezberdinean kudeatzea eta horrelako neurriak aurrerapauso handia dira.
4. Museoetako dendak eta haien produktuak
Lortzen duten inpaktu globalagatik eraginkorrak diren beste neurrietako bat sustapen- eta merchandising-produktuak ekoizteko erabiliko diren materialak hobeto hautatzea da.
Gainera, kontsumo-ziklo osoan eta jendearekiko sentsibilizazioan eragin zuzena duen neurria da.
Thyssen-Bornemisza Museoak bere garaian adierazi zuen plastikoaren erabilera murriztea lortu duela azken bi urteetan, eta birziklatutako materialen erabilera sustatzen duela bere produktuetan.
Jasangarritasunean jarduteko beste modu bat tokiko produktuak eta zero kilometrokoak sustatzea da, eskuz sortutakoez gain.
5. Lankidetza
Museoek elkarrekin eta beste erakunde batzuekin lan egin dezakete iraunkortasun-praktika onenak partekatzeko edo proiektu komunak garatzeko.
Nazioartean hainbat ekimen daude, hala nola Museums For Future, Green Art Lab Alliance, Coalition of Museums for Climate Justice edo Culture Declares Emergency.
Eskala txikiagoan, planetarentzat arnasa ekarriko duen lankidetza sustatzeko urratsak ere eman dira. Adibidez, Guggenheim Bilbao Museoak artelanen garraioa beste erakunde batzuekin partekatzeko konpromisoa iragarri zuen, ontziratze esklusiboak eta berrerabiltzeko elementu museografikoak saihestuz.
6. Birgaitzearen aldeko apustua
Museo eraiki berriak iraunkortasun-estandar zorrotzetatik abiatuta sortu ohi dira. Hala ere, bere izaeragatik, birgaitze-proiektu on bat ingurumenarekiko askoz ere begirunetsuagoa izan daiteke.
Adibide asko daude, eta horietako bat Amsterdamgo Hermitage da, 1683an sortu zena. Zaharberritzeko hainbat esku-hartzeri esker, museoak bere energia-kontsumoa murriztea lortu du, isolamendu modernoa gehituta. Klima kontrolatzeko sistema hobeak ere ezarri ditu.
Gainera, 2016an, Hortus Botanicusekin elkartu zen bero- eta hotz-soberakinak partekatzeko. Ondorioz, museoak orain 77.215 metro kubiko gas, 200.000 kWh energia, 259.000 kilo CO2 eta 12.950 zuhaitz aurrezten ditu urtero. Proiektuak Ondare Jasangarriaren Saria irabazi zuen 2016an.
7. Iraunkortasuna zabaltzea
Museoek beren baitan jasangarriagoak bihurtzeko ekintzak egin ditzakete, eta eragin positiboa ere sor dezakete jasangarritasun-mezua entzuleei zabaltzean, bisitariekin lotura esanguratsuak ezarriz, haien tamaina edozein dela ere.
Thyssen-Bornemisza Museoak, adibidez, ibilbide tematiko bat eskaintzen du Artea eta jasangarritasuna izenarekin. Gizarte erronka batzuk Thyssen-Bornemisza Bildumatik. Beren webgunean azaltzen duten bezala, pentsamendu jasangarria sustatzeko ibilbide bat da, museoaren bilduma iraunkorraren bidez, ekologia, ekonomia eta gizarte mailan artea eta garapen jasangarria erlazionatzen dituzten artelan hautatuen hautaketa batetik abiatuta.
8. Taldearen konpromisoa
Egia esan, iraunkortasunean aurrera egiteko museoek egin ditzaketen ekimen askoren arrakasta erakundeko kide guztien konpromisoaren mende dago, enplegatuengandik hasi eta zuzendariengana.
Horretarako, ezinbestekoa da era batera edo bestera museoetako jardueretan parte hartzen duten pertsona guztiak prestatzea, kontzientziatzea eta haiei ahotsa ematea.