Asko dira aste hauetan beren estrategiari buruzko aholku eske nirekin harremanetan jarri diren profesionalak.
Bizitzen ari garen zalantzazko garaiak, merkatua jasaten ari den batailarekin eta COVID-19ak eragin duen osasun-krisiaren ondorioz, guztiok, neurri handiagoan edo txikiagoan, egoera honetatik nola aterako garen hausnartzeko estrategia berriak birpentsatu behar ditugu.
Sorkuntza-jarduerekin lotutako kultura eta lanbideen kasuan, zer esanik ez: ekoizpen geldituak, emanaldi etenak, jaialdi baliogabetuak edo atzeratuak, jada egingo ez diren aurkezpenak…
Kezka handia da. Eta kultura- eta sormen-jarduerak ez dira hortik aterako laguntza publikorik jasotzen ez badute. Argi dago.
Baina, ba al dago gutako bakoitzak egin dezakegun zerbait egoera hori gainditzen saiatzeko?
Kontsulta asko ildo honetatik bideratu dira: Zer egin dezaket egoera berrian kokatzeko? Nola lortu bezeroek/ekoizleek/sustatzaileek (hemen bakoitzak dagokion terminoa jartzea) ni aukeratzea?
Egun hauetan landu dezakezun gaietako bat zure marka da. Aztertu, hausnartu. Agian birplanteamendua edo aurpegi-garbiketa behar du?
Hau da gaur aztertuko dudan gaia.
Zure markari buruz egin ditzakezun zazpi galderari buruz hitz egingo dizut, birplanteatu behar duzun zehazteko. Marketinean, birplanteamendu horri rebranding esaten zaio.
Markaren birplanteamendua edo rebrandinga
Hainbat arrazoi daude marka batek rebrandinga planteatzeko
Baina kutsu kulturaleko eta/edo sortzaileko jarduerak inplika ditzaketen gaietan jarriko dut arreta, hori baita nirea.
Eta horien barruan, oso maila desberdinekoak daude, jakina. Baina handiek badute (edo beharko lukete) ondo ezarrita nola jokatu eta nola detektatu beren marka berriro orientatzeko beharrari buruzko alerta-seinale gisa balio diezaieketen puntuak.
Erakunde kultural eta sortzaile txikien kasuan, prozesu hau konplexuagoa da: askotan ez dakite nola identifikatu behar hori, ezta nola aurre egin ere.
Horregatik, gaur gai honi helduko diot.
Hasteko, marka baten rebrandinga prozesu zirraragarria eta nekagarria dela esango dizut, neurri berean. Horregatik, askotan, markek beldur eta mesfidantzaz egiten diote aurre, edo ez dute egiten beste erremediorik ez dutenera arte.
Rebrandinga marka gaztetzeko eta hautsa kentzeko aukera gisa ikus daiteke.
Noiz galdetu behar diozu zeure buruari zure markak aldaketarik behar duen?
Ikus dezagun zergatik pentsa dezakezun zure markak aldaketa behar duela.
Berdin dio antzerki-konpainia, idazle, aktore edo musikaria bazara. Arrazoiak berdin aplika diezazkizukete.
Planteatu galdera horien erantzunak.
1. Zure irudia konpetentziarenaren oso antzekoa da
Marka guztiek eboluzionatzen dute, guztiek. Denborak, proiektuek, esperientziek… eragiten dute bilakaera hori gertatzea. Eta aldaketa hori onartzen eta egokitzen ikasi behar dugu.
Lan egiten duzun sektorea ere aldatu egin da, ezta? Ez dezagun esan, gainera, eraldaketa digitala profesional eta marka guztioi eragiten digun gertakaria denetik.
Puntu honetan sortzen den arazoa da, hain zuzen ere, askotan gure jardueran sustraitzen garela eta gure markaren irudiak uniformatzeko joera duela. Eta modu horretan homogeneizazioan erortzen gara.
Kultura- eta sormen-proiektuen kasuan, beti azpimarratzen dudan maxima bat errepikatzen dut: horrelako jarduerek sormena daramate beren DNAn. Beraz, gure markaren definiziotik bertatik ere azken tantaraino estutu behar dugu.
Hausnartu honi buruz: ziur aski zure publikoa ez da duela urte batzuk bezalakoa. Gizartea eta gure bizimodua aldatu egin dira. Zure marka egoera horretara lerrokatuta dago?
2. Pentsatu zure markak audientzia berri batekin konektatu behar duen
Une erabakigarri batean gaude. Eta kulturaren eta sormenaren sektoreko marka askoren irteerak publiko berrietara edo desberdinetara bideratuko dira.
Hala bada, zure markaren irudia zuzendu nahi duzun publiko horrekin lerrokatuta dagoen aztertu beharko duzu. Erakarri nahi duzun publikoaren interesa piztuko duen irudia eman behar duzu.
3. Zure irudiak ez ditu zure markaren balioak islatzen
Puntu hau oinarrizkoa da: goian esan dudan bezala, zure markak eboluzionatu badu eta artikulatuta zegoen balioak aldatu badira, ebakuntza-gelatik pasarazi beharko duzu, zalantzarik gabe.
Zure markaren irudiak zaren horrekin, zure esentziarekin identifikatu behar zaitu.
4. Zure marka hedatu egin da
Lehen puntuarekin lotuta, zure marka hasi zenean bezalakoa da?
Agian zure jarduera aldatu egin da, edo merkatuak eskatu dizunera egokitu zara.
Ziur aski, eraldaketa digitalaren prozesuan zaude.
Pentsatu: zure marka bat dator bizi zaren urtean erakutsi nahi duzunarekin?
5. Zure marka zaharkitu egin da
Aurreko puntuetan azaldu dudanaren ondorioz, baliteke zure markaren irudia, besterik gabe, zaharkituta geratzea.
Ez da gauza bera zaharra edo zaharkitua. Marka batzuek ondo eusten diote urteen joanari; eta badira aldaketa egiten eta modernizatzen saiatzen direnak ere, eta atzera egiten dute, irudi berriak ez dituelako beren balioekin identifikatzen.
Puntu honetan garrantzi handia du marka eraikitzeko prozesuak: sortu zenetik etxeko lanak ondo egin baziren eta markaren esentzia eta balioak islatzen zituen irudi bat landu bazen, puntu honetan ez da hainbesteko zalantzarik izango.
6. Ospe krisi bat izan duzu
Marka bat arazo edo eskandalu batek eragindako ospe krisi batean sartu bada, hedabideetara iritsi ahal izan dena edo sare sozialetan gertatu dena, serio planteatu beharko duzu rebranding bat.
Zergatik? Izan ere, ezinbestean garbitu beharko duzu zure irudia, inoiz baino hobeto esanda, eta berriro aurkeztu beharko duzu balio berriekin, beste enfokearekin. Zure markaren irudia ideia berri horren aurkezpen-txartela izango da.
7. Marka beste bati batu zaio
Kasu hau argiagoa da ulertzeko. Zure marka beste batekin elkartu bada, logikoa denez, marka berri bat sortu da.
Zuentzat aro berri bat hasten da, irudi berri bat behar duena.
Zer iruditzen zaizu? Puntu honetan zaude?